copy-obscurus-logo1.jpg

A L G E M E N E   I N F O

W A T   I S   O B S C U R U S  ?

Obscurus is improvisatietheater dat zich meestal afspeelt in de moderne tijd. Soms duurt dit een avond of een dag, soms een heel weekend. Hier is nooit publiek bij aanwezig. Iedere deelnemer speelt na een voorinschrijving mee met een rol.

 1c 1z

H O E   W E R K T   H E T ?

De deelnemers krijgen op basis van hun voorkeuren een voorgeschreven rol waarin staat wie je in het spel bent. Je kunt bijvoorbeeld een rol krijgen als crimineel, politierechercheur, wetenschapper, milieuactivist, soldaat of geheim agent. De achtergronden van deze rollen sluiten op elkaar aan, waardoor er vanzelf rollenspel, intrige, conflict en plot ontstaat. De uitkomst van deze verhaallijnen is niet te voorspellen. Het is namelijk aan de spelers hoe ze hun rol neerzetten, met wie ze in zee gaan, welke keuzes ze maken en welke consensus ze bereiken. Iemand die bijvoorbeeld in het spel iets probeert te verduisteren, kan daar mee weg komen door een getuige om te kopen, maar de snoodaard kan ook hangen door een verspreking.

Soms gebruiken we hierbij spelregels, soms niet. Het gaat in de eerste plaats om ‘het ondergaan van intensief rollenspel‘ (immersion), in mindere mate om ‘het winnen van het spelletje’. Wat dat betreft zijn er raakvlakken met Nordic larp.

De scenario’s spelen zich over het algemeen af in de huidige tijd in Nederland, maar net even anders. Er is meer criminaliteit, paranormale gaven bestaan écht en er zijn X-file achtige mysteries en conspiracies (o.a. rondom de Nederlandse regering en clubjes zoals de vrijmetselaars). Niets is wat het lijkt…

R E K W I S I E T E N

De organisatoren ontwerpen zelf professioneel uitziend nepgeld, paspoorten, ID-kaarten, posters, flyers en ander print- en drukwerk. Dit heeft een functie in het spel (bijvoorbeeld: geld gebruiken om een medespeler ‘om te kopen’, of aan een ID-kaart zien wie iemand in het spel werkelijk is.)

Soms worden grote rekwisieten gebouwd. Laatst was er bijvoorbeeld een James Bond-achtige bom met een lopende timer en een laboratoriumopstelling waarmee vermomde aliens ontmaskerd konden worden (inclusief reageerbuisjes, injectiespuiten, microscoop en onderzoeksrapporten). Ook zijn er allerlei binnenspelse websites.

5euro 50euro 500euro
paspoort1 paspoort2
pas1 pas2 pas3

H O O G   R E A L I S T I S C H   G E H A L T E

Omdat het spel in de huidige tijd in Nederland afspeelt, kan het vanwege de herkenbaarheid met het ‘normale’ dagelijkse leven confronterend of emotioneel beladen zijn. Zo is er een keer een realistische begrafenis uitgespeeld in een kerk (inclusief kist en kerkdienst door een fictieve pastoor), maar ook een keer een trouwerij in Amsterdamse penoze-stijl, een criminele shootout in een louche nachtclub, een militaire staatsgreep na een zware bomaanslag op ‘t Binnenhof, een high-society gekostumeerd bal in een chique kasteel en een gijzeling in een donkere kelder. Het streven is om op unieke locaties te spelen, iedere keer in een andere sfeer en met een ander thema.

I K   W I L   M E E D O E N !

Dat kan! Van enthousiaste aanwas worden we blij.

Maar let op: Je moet tegen heftig psychologisch rollenspel kunnen, anders is dit spelletje niks voor jou. Sommige ervaren acteurs zijn behoorlijk overtuigend in het neerzetten van hun rol. Je kan bijvoorbeeld het gevoel krijgen dat je écht tegenover een psychopaat zit of tegenover een rechercheur die het niet zo nauw neemt met protocollen. Thema’s als ‘sociale uitsluiting’, ‘extremisme’ en ‘zinloos geweld’ worden in de plotlijnen niet geschuwd. Mensen met psychische problemen of mensen die niet tegen confrontaties kunnen, raden we daarom AF zich in te schrijven. Wij behouden ons het recht voor om bij twijfel iemand te weigeren.

Als je voor het eerst bij ons komt spelen, willen we van tevoren even met je kennismaken via mail of telefoon. Neem zelf contact met ons op: obscurusnl@gmail.com

4c 4e

© Copyrights Apner-Meij 2012 – 2015

Advertenties